Liity jäseneksi

Pelastustoimen kehittyessä Pohjois-Suomen pelastusliitto haluaa olla palokuntien yhteydenpidon aktivoijana koko Pohjois-Suomen alueella, jotta palokuntatoiminta säilyy vähintään entisellään. Lisäksi haluamme kehittää toimintaa palokuntien toimintaa unohtamatta pelastusliiton muiden jäsenten tarpeita.

Pohjois-Suomen pelastusliitto ry:n hallitus on ollut aktiivinen pelastusliiton toiminnan kehittämiseksi ja uusien jäsenien hankkimiseksi. Jäsenlistoiltamme puuttuu kuitenkin edelleen alueemme palokunta-, palomieskerho- tai vastaavia yhdistyksiä, jotka ottaisimme mielellään mukaan, jotta voisimme yhdessä vaikuttaa tuleviin muutoksiin.

Suomen vanhin pelastusliitto

Pohjois-Suomen pelastusliitto ry on perustettu vuonna 1929 ja on Suomen vanhin alueellinen pelastusliitto. Liitto toimi aluksi nimellä Oulun läänin palontorjuntaliitto ry ja myöhemmin nimi muuttui Oulun läänin pelastusliitoksi. Nykyinen nimi otettiin käyttöön 30.9.2010. Liitto on tehnyt sopimuksen palveluiden tuottamisesta Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) kanssa. Palvelut tuotetaan Oulun toimiston kautta, joka kouluttaa vuosittain mm. satoja sopimuspalokuntalaisia, taloyhtiöiden turvallisuushenkilöitä ja yritysten henkilökuntaa. Lisäksi palokuntien järjestötoimintaa tuetaan järjestämällä mm. erilaisia tapahtumia ja koulutuksia.

Pelastusliiton tavoite

Pohjois-Suomen pelastusliiton tavoitteena on edistää liiton jäsenistön, kansalaisten, yritysten, yhteisöjen ja laitosten valmiutta turvata ihmiset, omaisuus ja ympäristö onnettomuuksien aiheuttamilta vaaroilta normaali- ja poikkeusoloissa. Pelastusliitolla on hallitus ja sen alaisuudessa toimivat nuoriso-, nais- ja koulutustoimikunnat. Pelastusliiton ylin toimielin on vuosikokous, joka pidetään vuosittain keväällä.

Uudet jäsenet ovat tervetulleita

Toiminnan kehittäminen ei ole yksin hallituksen tehtävä ja sitä varten tarvitaan lisää näkemyksiä. Jäsenmaksu vuonna 2022 oli esimerkiksi palokuntayhdistyksiltä 50 €. Jäsenenä saat vaikuttamismahdollisuudet Pohjois-Suomen pelastusliiton alueen toimintaan ja pelastusliiton linjausten kautta valtakunnalliseen vaikuttamiseen. Lisäksi koulutuksiin ja tapahtumiin liiton jäsenet pääsevät edullisemmalla hinnalla.

Lataa jäsenhakemuslomake

Pelastusliiton esittely