Toiminta

Pelastusliitto on sopimuksella sopinut Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) tehtäväksi Pohjois-Suomen alueen toiminnan suunnittelun ja toteutuksen.

Toimintakalenteri

Saat tietoa vuoden toiminnnasta toimintakalenterista, jota päivitetään säännöllisesti. Klikkaa linkkiä saadaksesi lisätietoa!

Taloyhtiöiden ja yritysten turvallisuuskoulutukset

Koulutuksilla taloyhtiön ja yrityksen henkilöstö saa valmiudet toimia turvallisuusorganisaatiossaan. Opastamme koulutukseen osallistuvia mm. lain edellyttämistä velvoitteista, palo- ja poistumisturvallisuudesta sekä pelastussuunnittelusta. Pelastussuunnitelma on tärkeä väline, mutta sen laatimiseksi tulee mm. havaita ja tunnistaa riskit.

Lisäksi koulutamme väestönsuojan hoitajia, jotka saavat koulutuksen jälkeen valmiudet pitää väestönsuoja toimintakunnossa.

Tutustu koulutustarjontaan SPEKin koulutuskalenterissa.

Palokuntien koulutus ja järjestötoiminta

Järjestämme Kainuun alueen sopimuspalokuntien hälytysosastoille peruskursseja voimassa olevan yhteistoimintasopimuksen mukaisesti. Lisäksi teemme yhteistyötä Oulu-Koillismaan ja Jokilaaksojen pelastuslaitosten kanssa.

Järjestämme koko Pohjois-Suomen alueen palokuntayhdistyksille erilaisia tapahtumia ja koulutuksia vuosittain tarpeiden mukaisesti. Osa järjestetään yhdessä Lapin alueen kanssa, mm. palokuntalaisten opintopäivät, joita järjestetään kahdesti vuodessa, keväällä ja syksyllä.

Lisäksi tuemme ja avustamme palokuntayhdistyksiä tulevien pyyntöjen mukaisesti mm. yhdistys- ja järjestötoimintaan liittyen.

Tutustu HAKA turvallisuusosaamisen hallinnointikannassa järjestettävään toimintaan. Lue lisää HAKAn käytöstä palokuntaan.fi nettisivuilta.

Turvalisuusviestintä

Olemme mukana palokuntien eri tapahtumissa antamalla veloituksetta materiaalia käyttöön ja lisäksi aktivoimme alueen palokuntia osallistumaan erityisesti Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön turvallisuusviestintäkampanjoihin.

Mukaan Pohjois-Suomen pelastusliittoon