Oulu-Koillismaan alueen sopimuspalokuntiin uusia paloauton kuljettajia Leader-hankkeella

02.09.2020 08:00

Pohjois-Suomen pelastusliitto ry on saanut Oulun seudun Leaderilta rahoituksen hankkeelle, jonka tavoitteena on saada lisää sopimuspalokuntien jäseniä hälytysajokelpoisiksi ja varmistaa, että tarvittavat resurssit ovat hälytyksen tullessa saatavilla. Tämä toteutetaan korottamalla B-luokan ajokortti BC-luokan ajokortiksi eli kuorma-auton kuljettamiseen oikeuttavaksi ajokortiksi. Hankkeeseen osallistuu 15 sopimuspalokuntalaista, jotka toimivat Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksen alueen sopimuspalokunnissa.

”Usealla paloasemalla on tarvetta uusille kuljettajille, jotka voivat kuljettaa myös raskaampaa ajoneuvokalustoa ja johon tarvitaan kuorma-autokortti. Lähes jokaiseen hälytykseen tarvitaan ajoneuvo, johon tarvitaan BC-luokan ajokortti”, kertoo hankkeessa pelastusliiton yhteyshenkilönä toimiva toiminnanjohtaja Patrik Willberg.

Kuorma-autokortin suorittaneilla on mahdollisuus osallistua oman paloaseman ajoneuvokaluston perehdytykseen ja saada hälytysajolupa raskaammille ajoneuvoille, kuten sammutus- ja säiliöautoille. Koulutukseen osallistuu sopimuspalokuntalaisia Iin, Yli-Iin, Kiimingin, Pudasjärven, Oulun VPK:n ja Utajärven paloasemilta, joilta osallistuttiin vuonna 2019 yli tuhanteen hälytystehtävään.

”Leader-alue rajoittaa ketkä ovat voineet hakeutua tähän koulutukseen, mutta ensimmäisen hankkeen jälkeen tavoitteena on järjestää myöhemmin uusi hanke, jolla olisi mahdollista saada lisää paloauton kuljettajia myös muille Pohjois-Suomen alueen paloasemille. Vastaava hanke on toteutettu muutama vuosi sitten Koillismaan alueella Kuusamon VPK:n toimesta”, toteaa Willberg.

Saadulla Leader-rahoituksella katetaan 90% koulutuksen kustannuksista ja jokainen osallistuja maksaa itse jäljelle jäävän osuuden.

Pohjois-Suomen pelastusliitto on yksi Suomen vanhimmista pelastusalan järjestöistä, joka toimii Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueilla. Pelastusliitolla on sopimus Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön kanssa, joka vastaa pääosasta toiminnasta pelastusliiton alueella.

Lisätietoa:

toiminnanjohtaja Patrik Willberg