Sopimuspalokuntiin koulutettiin uusia paloauton kuljettajia Leader-hankkeella

29.04.2021 07:00

Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksen alueen sopimuspalokuntiin koulutettiin syksyn 2020 ja alkuvuoden 2021 aikana 14 uutta kuljettaa, joilla on oikeus kuljettaa raskaampia paloautoja. Pohjois-Suomen pelastusliitto ry sai koulutusta varten Oulun seudun Leaderilta hankerahoituksen, jonka tavoitteena oli saada lisää sopimuspalokuntien jäseniä hälytysajokelpoisiksi ja varmistaa, että tarvittavat resurssit ovat hälytyksen tullessa saatavilla. Koulutusta varten saatiin 90 %:n Leader-rahoitus.

”Koulutuksen suorittaneet ovat voineet aloittaa perehdytyksen oman paloaseman raskaiden ajoneuvojen ajamiseen. Ajamisen lisäksi pitää hallita myös ajoneuvon muut laitteet, kuten palopumpun käyttö.”, kertoo hankkeessa pelastusliiton yhteyshenkilönä toiminut toiminnanjohtaja Patrik Willberg.

Koulutus toteutettiin korottamalla B-luokan ajokortti BC-luokan ajokortiksi eli kuorma-auton kuljettamiseen oikeuttavaksi ajokortiksi. Koulutuksesta vastasi Antin Autokoulu Oy Oulusta. Koulutukseen osallistui 14 sopimuspalokuntalaisia Iin, Yli-Iin, Kiimingin, Pudasjärven ja Oulun VPK:n paloasemilta, joilta osallistuttiin vuonna 2020 lähes tuhanteen hälytystehtävään.

”Hankkeesta saadut kokemukset ovat varsin positiivisia ja tavoitteena onkin järjestää myöhemmin uusi hanke, jolla olisi mahdollista kouluttaa lisää paloauton kuljettajia myös muille Pohjois-Suomen alueen paloasemille.”, toteaa Willberg.

Leader-hankkeeseen osallistuivat Pudasjärven VPK:sta Mika Eskola, Arttu Tuohimaa ja Iikka Tuohimaa.

Pohjois-Suomen pelastusliitto on yksi Suomen vanhimmista pelastusalan järjestöistä, joka toimii Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueilla. Pelastusliitolla on sopimus Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön kanssa, joka vastaa pääosasta toiminnasta pelastusliiton alueella.

Lisätietoa:

toiminnanjohtaja Patrik Willberg